ع.ي.ا. ل @@@ عيال

سئلت لماذاوما هدفها؟أجيب بأنه من الانانيه أن نكتب عن أنفسنا فقط فى حين أن الأطفال( معجزة حية من معجزات الرحمن) يُعَّلِمونناو يقَوِّمون الكثير من سلوكياتنا بتـلـقـائـيـه ليس لها مثيل برغم تكبّرنا على الأعتراف بهذا ............ محركى الأحداث: **بودى: كى جى 1 ...5 سنوات **أميرة: ثالثة ابتدائى .شهادة يا ناس...8 سنوات **نوران: ثانية ابتدائى....7 سنوات حاليا اخيرا و ليس أخرا , محمد أحمد سنتين و مفيش كلام. عام 2017: بودى 17،أميرة21،نوران20،موكى8 سنوات

الجمعة، مارس 24، 2017

انا عايز اربى قطه ، امال لو قلت كلب!!!!

تعود جذور القصة و اسبابها لثلاث أعوامٍ مضت ،  لما  دخلت عليهم البيت بالقط مشمش ، من باب يسلى وحدتنا :)
و تدور الايام بينا و بين القط ، بس الشهاده لله ، القط كان قليط و قرفان مننا اساسا من أول يوم ، و بيتجنبنا طول السنة اللى قعدها معانا فى البيت الصراحة :)
و الحكايات معاه لا تنتهى ، موكى كان لسه 4 او 5 سنين و كان طبعا بيحب يجيبه من ديله و يستقوى عليه و علشان القط كان ذكر و كان زى ما قلنا قليط ، كان ما بيسبش ، يهبش ، يبخ ، مع ان الاطفال احباب الله ، لكن فى أمر موكى و مشمش الموضوع كان مختلف و كانوا ند لبعض ، يمكن علشان اساسا القط كان صغير وقت ما جبته ، كان عنده حوالى 6 شهور ، فعقله كان عيالى حبتين و لم يترفع عن أذيه موكى و طبعا بعد ما سبع البرمبه خلف من جارتنا اللى كانت فوقينا ( القطه طبعا ) هو و الحق يتقال كان حنين قوى على عياله و كان بيخاف عليهم مننا و من موكى اكتر من أمهم ، لدرجه انه هبش موكى مره علشان راح يبص عليهم 
المهم ، القط قرفنا فى عيشتنا و خلاها مرار طافح احتجاجا على ان البرنسيسة بتاعته طلعت بيتها تانى لدرجة اننا اضطرينا نشحته لحد بيحب الحيوانات علشان ماقدرناش نستحمله و ماقدرش ينسى حبه الاول ،
و من وقتها و اميره كل شويه تقول انها عايزه تربى قطه ، و مامتها طبعا مش ناوية تجيبهم لأن العيال دى عيال حقيقى و محدش هاينضف ورا القطه غير امهم و هى كمان بتقشعر من الكائنات الغير أدمية :)
المهم شويه و موكى بيه كمان عايز قطه
فى عيد ميلاد سعادته اللى فات و احنا رايحين نشترى هدية كان مصر يغلس على امه و يقول لها انه اشترى كلب علشان تخاف 
و فضل شويه فى الطريق يتريق انها بتخاف و يقول " امال لو كنت جبت كلب بجد !!! " و نافش ريشه قوى علشان هى مثلت عليه فى التليفون انها خايفة
الجمعة اللى فاتت بقى موكى قرر انه ها يهجر بيتهم ليه!!! تعالوا نشوف ،

مشهد خارجى  ليلى فى شارع الهرم :
نوسة : معلش يا اميرة قبل ما اروحكم البيت هانعدى على محل الحيوانات الأليفه تنزلى تشترى لنا منه كيس لب سورى علشان البغبغان اللى عندنا بقى له يوم جعان .
وقفنا عند محل الحيوانات و اميرة نزلت تشترى اللب ، موكى طبعا هايموت عايز ينزل معاها قلت له ينزل ما يخافش و ماصدق طبعا و  نزل جرى ، لجل الحظ اللطيف كان فيه واحد بيتفرج على القط الشيرازى علشان يشترى واحده و انا شفت موكى و أميرة و هما واقفين بيلعبوا مع القطط شويه و فرحانين بيهم قوى و موكى شال له القطه شويه و يطبطب و يتكلم معرفش بيقول ايه بس عارفه انه فرحان بيها و شويه و رجعوا العربية
أميرة : نوسة انا عايزة اشترى قطه بقى
نوسة : و ماله يا حبيبتى خلى مامتك تعلقك انت و القطة بره البيت
موكى : اشمعنى بقى انا كمان عايز قطه ، تعالى يا اميرة نشترىها يعنى هاتعملنا ايه يعنى
نوسة : ياسلام ماينفعش يا موكى و كمان انت عارف ان مامتك هى فعلا اللى هاتاخد بالها و تنضف وراه انتى يا اميره عايزه تقنعينى انك هاتنضفى
أميرة  بمسكنه و اصطناع :) : طيب انا بحب القطط اعمل ايه يعنى
موكى : انا كمان عايز قطه امال يعنى لو كنت قلتها اشترى كلب 
تعالى يا اميره اشترى شقه نربى فيها القطه او الكلب ماشى ؟
أميرة : اه يا حبيبى و ماله محسسنى اننا هانشتريها ب 50 جنيه مثلا
موكى : طيب بصى خلاص لما تتجوزى ،، مش انتى ها تتجوزى ؟ ، انا هاجى اعيش معاكى خلاص انا مش عايز اعيش مع ماما هاروح اعيش معاكى و نجيب القطه اللى احنا عايزنها ، مش انا ينفع اعيش معاكى ؟ و كمان علشان اعرف العب مع الولد
طبعا كنا فطسانين على روحنا من الضحك لأنه كان بيتكلم جد جدا
و بيكمل بقى 
و بصى انتى تبقى تودينى و تجبينى من المدرسة ، ماشى ؟
نوسة : يا سلام لأ بقى ما ينفعش اشمعنى عايز تبات عند أميرة فى بيتها و مش بترضى تبات عندنا فى بيتنا ؟
ماليش دعوه ، لأ يا أميرة مش هايبات عندك هه ، علشان مش بيرضى يبات عندى
موكى : لأ بقى هبات عندها ، علشان دى اختى و انا ينفع ابات عند اختى ، 
نوسة : ياسلام ما انا عمتك و ده بيت تيته و جدو اشمعنى ما ينفعش تبات عندنا
موكى : لأ هبات عندها دى اختى عارفه يعنى ايه اختى، هه يا اميره مش انا هاينفع ابات عندك ، انا خلاص مش عايز اعيش معاها 
نوسة : لأ ماليش دعوه مش هتبات عندها بقى ، تعالى بات عندى
أميره : خلاص يا جماعة ، معلش ،
و بعدين قررت تجبر بخاطر موكى و تسايره و تقوله حاجة فى ودنه عن انها لما تتجوز مثلا يعملوا حاجة ، مماكنتش سامعة ، بس هو قرر يرد عليها رد واقعى يتناسب مع شخصيته الرجوليه بلهجة استنكار و استهجان لتفكيرها الطفولى:
مش لما يبقى يحصل الموضوع ده أصلا !!!!